Och så var det det där med matlagning...

När min kära kusin Stora var här på besök i Vildmarken så var vi ensamma hemma en onsdag. Jag kände mig lite som en hemmafru. Eller rättare sagt, som en mamma. Hela lägenheten var min och jag plockade lite här och dammade lite där. Jag sa till Stora att göra ditten och datten, det var himla roligt! Bädda sängen. Ät frukost. Borsta tänderna. Som en riktigt tjatig morsa betedde jag mig. I och för sig så gjorde hon inte mycket av det jag sa åt henne, men det hör inte till saken. Det var roligt i alla fall!

Efter några timmar blev vi hungriga. Jag försökte glömma min kurrande mage, men det fattar ju vem som helst att man inte kan gå en hel dag utan att äta lunch. Särskilt inte med ett barn i huset! Som den mamma jag var i onsdags så var jag helt enkelt tvungen att ta mig an denna för mig mest komplicerade uppgift man kan tänka sig:

Att laga mat.

Jag kan inte laga mat. Jag vet verkligen inte hur man gör! Jag bränner köttet och häller pastan istället för kokvattnet i diskhon. Potatisen kokar över av min blotta närvaro, jag lovar! Helt kass är jag. Men det kan ju knappast vara försent redan vid en ålder av sjutton? Nej, hade jag trott det hade jag sprungit till Ica och köpt två paket snabbnudlar illa kvickt den onsdagen.

Det blev pannkakor. Jag tog fram sockerpaketet och läste i kokboken. Nej, det skulle inte vara socker i pannkakor, det skulle vara salt. Hallå, var är logiken i det? Salta pannkakor? Okej, alla visste säkert redan att det ska vara en halv tesked salt och inget socker i pannkakor, men jag är faktiskt ny här. Den första brände fast i stekpannan. Den andra blev för liten till storleken, hade det varit plättar jag skulle göra så vore den okej. Resten gick som en dans. För de som dansar hellre än bra vill säga. Jag bad Stora att bre sylt på pannkakorna, och hör och häpna, hon gjorde som jag sa! Jag kände mig powerful, mamma Hedviggs självförtroende gick i topp och det stektes pannkaka efter pannkaka samtidigt som disken diskades och bordet dukades.

En pannkakstårta blev det. En riktig delikatess. Brist på matlagningskunskaper, kreativitet i överflöd!

 

Puss Hedvigg

   

Kommentarer
Postat av: Hedviggs mamma

Vilken tur att vi nu bestämt att du ska laga mat en ggr i veckan så du får träna upp dig. Laxen du lagade idag var jättegod.När tillåmed din kräsne bror berömmer kryddningen då ska du ta åt dig. Kul att du kommit igång med skrivandet igen så att man kan få sig ett gott skratt. Puss o kram

2010-04-13 @ 20:50:46
Postat av: Faster Tura

Vackert! Aldrig sett en sådan grann pannkakstårta. Välkommen tillbaka till bloggen, vi har saknat dig!! Tura-pussar

2010-04-14 @ 14:12:05
Postat av: Faster Tura

Håller med din mor, SOM vi trogna läsare har väntat och längtat!! Var är novellen du lovade maila över??? I´m waiting.....

2010-04-15 @ 18:46:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0