DenAndre och Hedviggs äventyr

Idag spenderade jag eftermiddagen med DenAndre. Det hände så mycket skoj att vi enades om att vi skulle göra en film om det någon gång. ”DenAndre och Hedviggs äventyr”. Tanken var att vi skulle cykla hem till honom, hämta Disneyfilmer och tillsist cykla ner på stan. Observera att det endast var tanken…

Min cykel (eller mammas cykel, min är ju knyckt!) hade knappt någon luft i däcken. DenAndre kom på den briljanta idén att vi skulle pumpa den på bensinmacken. Vi cyklade till bensinmacken. Jag plockade fram en stor luft-pumpar-grej.

Hedvigg: Här! Ta den här!
DenAndre: Jag tror att den där är till för bilar…
Hedvigg: Nej, nej ta den här nu!
DenAndre: Okej, då…

Jag skruvade av locket på där man pumpar i luften. Dessvärre gjorde jag fel, så all luft åkte ur. Mitt däck var nu totalt platt. En gubbe som suttit och stirrat på oss ett bra tag klev ur sin bil och kom fram till oss.

Gubbe: Hörrudu, den där är till för BILDÄCK på BILAR.
DenAndre: Men vad var det jag sa! 

Jag skämdes. Det visade sig att bensinmacken inte hade någon luftpump till cykeldäck. Någon hade stulit munstycket. Vem i hela friden knycker ett munstycke till en cykelpump?! Vi cyklade vidare till en annan mack. Eller ja, DenAndre cyklade och jag satt på hans pakethållare, med ett fast grepp om styret på min egen cykel. Det höll i elva sekunder. Sedan ramlade vi.

På den andra macken lyckades vi få i luft i däcken på både min och DenAndres cykel utan större problem. Förutom att DenAndre stötte på lite svårigheter med att få fast slangen. Plus att han också skruvade av locket fel så även hans däck blev platt. Även där kom en gubbe och läxade upp oss. Men vi tackade glatt för hjälpen.

Äntligen rullade vi iväg. Nerför backen, över diket, genom tunneln. Plötsligt kände jag att något var fel. Det lät konstigt när jag cyklade. Dunk, dunk, dunk, dunk. I slutet av tunneln stannade jag och upptäckte till min stora förskräckelse att SLANGEN HADE HOPPAT AV! Den hängde utanför själva hjulet liksom. Jag ropade på DenAndre. Han tittade på däcket , och precis då bildades en bubbla på slangen. Den växte och växte…

Hedvigg: Hjälp… VAD ÄR DET DÄR?
DenAndre: Det där har jag sett förut. Det är ingen fara, det är bara en…

PANG! Bubblan sprack och smällen ekade i tunneln. Jag skrek högt. DenAndre skrek högt. Sedan skrattade vi så vi trodde vi skulle dö. Mitt däck var nu totalt kvaddat. Kaputt. Sådant där händer bara inte. Hur mycket otur kan man ha?

Puss Hedvigg


Kommentarer
Postat av: Heddas faster Tura

Hedda lille, du har inte tur med cyklar.... MEN du skriver betydligt bättre blogg än krönikören BENKE som bloggar i DN på Stan påstan.nu/bloggen

Du är en säker framtida krönikör, ett måste för vår nation. Kanske får du skriva under pseudonym i denna mansdominerade värld, men vad gör det. Låt dem luras bara... Tura-pussar!

2009-11-27 @ 15:30:02
URL: http://hedviggochbeata.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0